Kehittäminen, laatu ja ennakointi
Laadun varmistaminen ja toiminnan kehittäminen on osa jokaisen työtä Stadin AO:ssa. Toimintaamme ohjaavat Helsingin kaupungin kaupunkistrategia ja talousarviossa määritellyt sitovat tavoitteet. Kaupunkistrategian visio ja arvot antavat suuntaviivat toiminnallemme. Kehitämme palvelujamme jatkuvan parantamisen mallin ja muuttuvan toimintaympäristön sekä työelämän osaamistarpeen mukaisesti. Noudatamme toiminnassamme Helsingin kaupungin Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan periaatteita.
Stadin AO:ssa oppimisen päivä on joka päivä. Kaikille opiskelijoille laaditaan yksilöllinen ja räätälöity henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOKS), joka pohjautuu opiskelijan osaamisen hankkimisen tarpeisiin. Opiskelijoiden hyvinvoinnista huolehtiminen kuuluu koko henkilöstölle.
Stadin AO on mukana vuosittain lukuisissa hankkeissa, joiden tarkoituksena on kehittää ammatillista koulutusta sekä oppilaitoksen omaa toimintaa. Toteutamme hanketoiminnassamme Helsingin kaupunkistrategiaa.
Palautteet
Palautteet ovat keskeinen osa laadunhallintaa, kehittämistyötä ja asiakaslähtöisyyden jatkuvaa parantamista. Keräämme palautetta säännöllisesti opiskelijoilta, työelämän edustajilta, huoltajilta ja henkilöstöltä.
Opetushallituksen toteuttamalla työelämäpalautteella keräämme kokemuksia koulutussopimus- ja oppisopimusjaksoista. Vastaavasti opiskelijoiden tyytyväisyyttä koulutuksen järjestämiseen ja sen vaikuttavuuteen seuraamme Amispalaute- eli opiskelijapalautekyselyn avulla.
Opiskelijapalautteet
Valtakunnallinen opiskelijapalautekysely lähetetään kaksi kertaa opiskelijan opintojen aikana: aloitusvaiheessa ja päättövaiheessa. Kohderyhmänä ovat kaikki opiskelijat, jotka suorittavat ammatillisia perustutkintoja, ammattitutkintoja, erikoisammattitutkintoja tai näiden tutkintojen osan tai osia.
Opiskelijapalautteiden tulokset julkaistaan valtakunnallisessa opetushallinnon tilastopalvelussa Vipusessa, jonka sisällöstä vastaavat yhdessä opetus- ja kulttuuriministeriö ja Opetushallitus.
Työelämäpalautteet
Työpaikkaohjaajakysely lähetetään opiskelijalle nimetylle vastuulliselle työpaikkaohjaajalle, kun opiskelijan työpaikkajakso päättyy. Palautetta kerätään suoritettujen työpaikkajaksojen perusteella jatkuvasti.
Työpaikkakysely lähetetään työpaikan oppilaitosyhteistyöstä vastaaville henkilöille kaksi kertaa vuodessa: tammi-helmikuussa ja heinä-elokuussa.
Työelämäpalautteiden tulokset julkaistaan valtakunnallisessa opetushallinnon tilastopalvelussa Vipusessa, jonka sisällöstä vastaavat yhdessä opetus- ja kulttuuriministeriö ja Opetushallitus.
Pedagoginen hyvinvointikysely
Kysely toteutetaan kaksi kertaa vuodessa kaikille Stadin AO:n opiskelijoille. Kyselyllä kartoitetaan opiskelijoidemme kokemuksia oppimisesta ja osallisuudesta.
Huoltajapalaute
Stadin AO:ssa kerätään kerran vuodessa palautetta opiskelijoiden huoltajilta toiminnan kehittämistä varten.
Henkilöstöpalaute
Henkilöstökyselyillä mitataan henkilöstön kokemusta työhyvinvoinnista, työyhteisöjen tilasta, johtamisesta ja työn tulevaisuudesta. Fiilari- ja Kunta10-kyselyt toteutetaan vuorovuosin.
Ennakointi
Stadin AO:ssa ennakointi on keskeinen osa ammatillisen koulutuksen ja työelämän toimintaympäristön muutosten ja vaihtoehtoisten tulevaisuuksien hahmottamista ja seurantaa.
Stadin AO:ssa ennakointia toteutetaan monialaisena ja osallistavana. Ennakoinnissa kiinnitetään huomiota toimintaympäristöistä nouseviin ilmiöihin, joita ovat esimerkiksi megatrendit ja muutossignaalit.
Ennakoinnin avulla tutkimme useiden erilaisten tulevaisuuksien mahdollisuuksia.
Ota yhteyttä
Stadin AO:n strategiarahoituksen kehittämistiimi koordinoi oppilaitoksen laatu-, hanke-, arviointi- ja palautetoimintaa.
Yhteystiedot: kehittamistiimi@edu.hel.fi