3D-peligrafiikan perusteet

Koulutuksessa suoritat kaksi tutkinnon osaa media-alan ja kuvallisen ilmaisun perustutkinnosta: Media-alan 3D-mallintaminen (15 osp) sekä Pelituotteen tekeminen (30 osp).

Opinnot eivät johda tutkintoon.

Koulutus on tarkoitettu hakijoille, joilla on jo perusosaamista peligrafiikasta.

Oppivelvollisia suositellaan hakemaan koko tutkintoon kevään 2026 yhteishaussa (Media-alan ja kuvallisen ilmaisun perustutkinto, pelituotannon osaamisala).

Koulutuksen aikana opit seuraavaa:

3D-peligrafiikan perusteet

  • pelien visuaalisuuden perusteet
  • 3D-mallinnuksen perusteet
  • mallinnusohjelman toiminta
  • teksturointiohjelman toiminta
  • peliassetin workflowt

Pelituotannossa työskentely

  • pelituotannon perusteet
  • pelimoottorin perusteet
  • pelitiimissä työskentely
  • pelituotteen julkaisu

Ammatillisen portfolion koostaminen

  • laadukkaan portfolion koostaminen
  • 3D-grafiikan tietämyksen syventäminen
  • viimeistellyn 3D-teoksen tekeminen

Työtehtävät

Pelituotannon ja muun media-alan 3D-työtehtävät.

Kenelle

3D-pelitaiteesta kiinnostuneille tai alalle aikoville.

Hakijoilta edellytetään perustason tuntemusta 3D-peleistä ja joistakin graafisista ohjelmistoista (esimerkiksi kuvankäsittely-, 3D-mallinnus- tai vektorigrafiikkaohjelmistot), sekä hyvää tietotekniikan oppimiskykyä ja itsenäistä tiedonhankintakykyä.

Taiteelliset taidot auttavat opinnoissa.

Pelituotannoissa pitää pystyä kommunikoimaan suomen lisäksi englannin kielellä.

Toteutus

Lähiopetus Muotoilijankadun (Muotoilijankatu 3) ja Prinsessantien (Prinsessantie 2) toimipaikoissa 3–5 päivänä viikossa, sekä itsenäinen työskentely.

Kesto

Koulutus alkaa 7.1.2026 Koulutuksen kesto on noin 7 kuukautta.